Dostaňte maximum z vašich mikrofonů
Mnoho majitelů domácích studií je limitováno rozpočtem. Většinou mají k dispozici malou kolekci studiových mikrofonů čítající dynamické a kondenzátorové modely Pokud máte ve výbavě alespoň jeden velkomembránový kondenzátor jako např. Rode NT1 a jeden dynamický mikrofon jako Shure SM57 a nejste spokojení se s tím jak vaše nahrávka zní, položím vám otázku: Umíte dostat z vaši mikrofonů opravdu maximum?
Pokud přemýšlíte o zlepšení zvuku svých nahrávek zamyslete se zda chcete svůj účet zruinovat nákupem špičkového studiového modelu. Co zkusit jinou strategii? Pojďme se podívat jak udělat zvuk vašich nahrávek lepší s těmi mikrofony které máte nyní.
Dostaňte ze svých mikrofonů více změnou vzdálenosti
Ano, jak primitivní, ale jak účinné! To jak daleko od zdroje zvuku mikrofon umístíme je jedna z nejúčinnějších možností jak ovlivnit zvuk nahrávky.Čím blíže ke zdroji zvuku mikrofon nastavíme, tím více údernosti, detailu v nahrávce máme. Např.pokud nahráváme kopák a umístíme mikrofon do korpusu bubnu blízko k beatru, zvuk bude mít hodně ataku, málo basů a bude velmi agresivní.Takový kopák bude mít metalový „mlask“ který se nám bude dobře prosazovat v mixu, ale nebude mít hutný, basový spodek. Pokud naopak pokud umístíme mikrofon v blízkosti otvoru v bláně bude takový zvuk nabasovaný a kulatý a situace bude přesně opačná.
Podobně můžeme měnit zvuk celé bubenické soupravy změnou polohy overheadových mikrofonů. Čím blíže mikrofony umístíme, tím bude zvuku konkrétnější a agresivnější. Naopak čím budou mikrofony dál, zvuk bude ambientnější a nebude tak ostrý. Změnou polohy můžete ze stejné soupravy udělat jazzový kulatý zvuk nebo naopak razantní pop rockový sound.
Experimentujte ze změnou vzdálenosti. Pár centimetrů může udělat radikální změnu témbru, charakteristiky a dynamiky. Dejte si extra čas pro vyzkoušení více možností nastavení. Nespokojte se s první variantou nastavení a hledejte správné místo. Také není vždy nejlepší snímat nástroje jen zblízka i přes to,že nahráváte v akusticky neupraveném prostoru. Blíže není vždy lépe. Vyzkoušejte co je nejlepší pro danou píseň.
Dostaňte ze svých mikrofonů více změnou úhlu.
Pokud jste našli místo se správným poměrem ambience a detailu, může se stát že zvuk není stále tam kde má být, není frekvenčně vyrovnaný. V takovém případě můžeme mikrofon natočit tzv.mimo osu.
Příkladem může být nahrávání kytarového komba. Pokud snímáme bednu z blízka, zvuk bude ostrý a jasný. Protože chceme mít zvuk kontaktní s minimem odrazů z místnosti, musíme mikrofon umístit přímo proti reproduktoru. Pokud nepomůže ani umístění mikrofonu od středu reproduktoru k jeho okraji (což zvuk zakulatí) můžeme mikrofon nastavit v úhlu.
Stačí mikrofon vyosit v úhlu 45 stupňů a zvuk se tak zakulatí a barva se okamžitě změní. Nenechme se plést reklamními materiály. Na nich jsou mikrofony focené tak, aby to dobře vypadalo, ale to nemá co dělat s konkrétní situací ve které se nacházíte. Vždy jde o to jak to zní v kontextu nahrávky.
Nastavení mikrofonu mimo osu funguje skvěle v jakékoliv situaci. Má vokál mnoho sykavek? Změnou úhlu mikrofonu je můžete výrazně potlačit. Je zvuk virblu příliš tupý? Změňte úhel mikrofonu tak, že bude mířit více na střed. Tak bude zvuk bubnu ostřejší a konkrétnější.
Při řešení zvuku nahrávek máme tendenci sahat k sofistikovaným a složitým řešením a přehlížíme základní principy. Na trhu je obrovský výběr mikrofonů a nás bude brzo bolet hlava jen z toho jaký mikrofon si vybrat.
Lepší je znát a ovládat mikrofony, které máme nyní, než utrácet peníze za další a další vybavení. Možná váš rozpočet vám nákup novějších “ lepších“ mikrofonů neumožňuje. To ale není důvod proto aby vaše nahrávky nezněly skvěle již nyní.
Nenechte se mýlit jednoduchostí těchto dvou technik. Toto je základní stavební kámen nahrávání. Malá změna pozice mikrofonu má velký vliv na celkovou nahrávku. Nepřehlížejte tento základní princip a vaše nahrávky se okamžitě zlepší.
Jaká je vaše nejoblíbenější mikrofonní technika? Používáte jiné „základní“ postupy při práci mikrofony? Dejte mi vědět do komentářů !