3 základní prostředí ve Studio One 5

3 základní prostředí ve Studio One 5


3 základní prostředí ve Studio One 5. Studio One je nahrávací software, který umožňuje úpravu nahrávek od záznamu přes mix až po mastering. V nové verzi 5 máme k dispozici i prostředí pro živé hraní. Jak se základní prostředí ve Studio One 5 liší a k čemu slouží?

3 základní prostředí ve Studio One 5

Nová verze Studio One 5 přinesla nové pracovní prostředí s názvem Show. Nyní máme k dispozici 3 základní prostředí, ve kterých můžeme vytvořit kompletní zvukovou produkci od záznamu,editace, mixu, masteringu. S novým prostředím Show můžeme vzít Studio One i na pódium.

Presonus také dbá na to, aby byly jednotlivé prostředí mezi sebou provázané. Výrazně to zrychluje pracovní postup v celém prostředí Studio One.

Jaké 3 základní prostředí máme tedy k dispozici?

Nyní máme v nabídce 3 základní prostředí. Song, Project a Show. Song je prostředí pro záznam, mix, místo kde komponujeme a tvoříme základ nahrávky. Project je místo pro mastering. A část s názvem Show je prostředí pro použití při živé produkci.

Start Page

Dříve než si vybereme ve kterém ze zmíněných prostředí začneme pracovat ukáže nám Studio One startovací stránku s názvem Start Page. Je to rozcestník ve kterém můžeme zakládat nové projekty, otevírat staré případně vidět co nového Presonus pro Studio One přináší.

Zde si tedy můžeme vybrat zda chceme nahrávat a míchat nebo masterovat či založit projekt pro živé hraní.

Můžeme zde nastavit mnoho dalších důležitých věcí, např. audio připojení na hardware, personalizované nastavení pro naše vlastní studio atd. Start page je tedy výchozí bod pro další kroky ve Studio One.

Song

Prostředí ve kterém se pohybujeme zřejmě nejvíce. V něm máme možnost zakládat stopy, které pracují jak s audio tak midi formátem. Nahrané informace můžeme velmi detailně upravovat editací.

K úpravám zvuku máme mix s rozsáhlou paletou funkcí. Od základních věcí jako úprava hlasitosti, panoramy až po použití efektů v insertu či v sendu. Můžeme signál velmi snadno směřovat kamkoli potřebujeme. A součástí je také možnost použití automatizace jakéhokoliv myslitelného parametru.

Máme zde i plno užitečných funkcí pro psaní hudby. Velmi silný nástroj je Chord Track. Nově máme i k dispozici psaní přes notový editor. Další zajímavou funkcí je Arranger Track ve kterém můžeme zkoušet nejlepší možné varianty našeho songu.

V této části Studio One tedy hudbu nejen píšeme ale i nadále zvukově upravujeme.

Project

Pokud chceme finalizovat hotový mix, přecházíme k masteringovým úpravám. Koncept Studio One je ojedinělý v tom, že nám nabízí speciální prostředí pro mastering pod jednou střechou. Teoreticky není problém provést mastering i v části Song. Pokud, ale chceme využít maximum pro mastering, je toto prostředí velkou výhodou.

Z podstaty věci má toto prostředí jiný vzhled než Song. V něm se zaobíráme jednotlivými stopami mixu. V Projektu již pracujeme s hotovými mixy v podobě stereo waw.

V dolní části okna máme tedy všechny skladby, které chceme na daném albu upravit. Můžeme zde snadno nastavit plynulé přechody a pořadí písní. V horní části máme dvě základní pracovní plochy. Vpravo máme měřící nástroje pro kontrolu zvuku. Měření hlasitosti, rovnováhy ve stereu atd. V levé části máme možnost jednotlivé písně přesně popisovat včetně vkládání identifikačních kódů. A samozřejmě máme možnost každý jednotlivý song upravit v inzertní efektové sekci. Stejně tak můžeme použít efekty pro master výstup celého Projektu.

Project page je skvělé rozšíření programu. Většina výrobců DAW má pro mastering vlastní aplikace.Studio One zde tedy spojuje nejlepší možné v jednom prostředí.

Show

Nové prostředí s názvem Show je další zajímavý krok jak Presonus vytváří ze Studia One univerzální prostředí pro hudební produkci.

Tuto část programu můžeme vnímat jako virtuální kapelu. Případně jako ovladač pro živě hrající kapelu, která chce centrálně ovládat nastavení při živém hraní.

V Show si nastavíme jednotlivé písně (jakýsi playlist). Do vytvořených segmentů pak můžeme vkládat audio stopy, virtuální nástroje ovládané midi či simulace kytarových zesilovačů pro kytaristy a basisty.

To vše nastavíme pro každou píseň zvlášť. Parametry pro jednotlivé písně můžeme měnit pomocí Patchů.

Můžeme namapovat jaké parametry chceme pomocí midi kontroleru ovládat. Může to být od základních složek mixu jako hlasitost či panorama až po detailní změny parametrů např. efektů či zvuku virtuálních nástrojů.

Pro samotné živé vystoupení pak můžeme přepnout vzhled programu na jednodušší podobu. V tomto prostředí vidíme vše co potřebujeme, bez zbytečných informací.

Z projektu do projektu

Silnou stránkou celého konceptu je provázanost mezi jednotlivými prostředími. Můžeme data přenášet do jednotlivých prostředí mezi sebou bez nutnosti exportovat a importovat data z programu ven.

Song do Projektu

Máme-li hotový mix a chceme ho převést do masteringového projektu otevřeme příkaz Add to project. Studio One nám celý mix přenese do Projektu přímo. Stejně tak můžeme hotový mix přenést do složky Show. Příkaz Add to Show přenese song přímo bez nutnosti exportovat ho z programu ven.

Update Mastering Files

Další podobě užitečnou funkcí je příkaz Update Mastering Files. Když vytvoříme masterigový projekt a zaženeme ho upravovat, můžeme zjistit, že nějaký mix či mixy potřebují zpětnou úpravu. To je v běžném prostředí DAW – Masteringový software spojené s nutností otevírání mixů a dodatečného exportu a importu.

Ve Studio One můžeme tuto věc udělat snadno tak, že upravíme mix v Songu, uložíme ho a v Projektu pouze použijeme příkaz Update Mastering Files. Studio One přenese novou verzi mixu do Projektu na stejnou pozici tak jak máme jednotlivé songy seřazené. Můžeme tak upravit i více jednotlivých mixů najednou.

Provázanost všech prostředí a skutečnost, že je máme k dispozici pod jednou střechou je velmi silnou zbraní Studia One. Šetří nám nejen náklady ale i čas.

Video

[thrive_leads id=’6276′]

Celá série Studio One na blogu oToman Studia

Studio One – NÁZEV DÍLU

3 základní prostředí ve Studio One 5

SHARE IT:

Comments are closed.