Proč zní MIX po vyexportování z DAW jinak?

Proč zní MIX po vyexportování z DAW jinak?

Proč zní mix ve studiu a mimo něj jinak? Jedná se o technickou chybu v DAW? Nebo je příčinou špatná akustika studia? Příčiny této situace mohou být různé. Jaké strategie můžeme použít, aby mix zněl dobře kdekoliv, kde ho budeme pouštět a poslouchat?

Dobrý mix zní dobře kdekoliv je přehráván. To je znakem dobře upravené nahrávky. Jste na konci dlouhého dne stráveného mixováním ve vašem domácím studiu. Mix zní dokonale, ale když si ho pustíte mimo studio, najednou to není ono. Proč se to děje? Dvěma hlavní viníky mohou být chyby při exportování z nahrávacího software a špatná akustika v domácím nahrávacím studiu.

Chyby při exportování z nahrávacího software

Jedním z důvodů, proč váš mix zní jinak mimo studio, může být způsob, jakým je exportován z vašeho nahrávacího software (DAW). Různé formáty a nastavení exportu mohou ovlivnit kvalitu zvuku. Například, pokud exportujete ve velmi nízké bitové hloubce nebo vzorkovací frekvenci, může to vést k ztrátě kvality.

Na vině může být také skutečnost, že zvuk který posloucháme jde při exportu jinou cestou než tak jako nám jde od beden při poslechu mixu ve studiu.Pokud tuto skutečnost přehlédneme, logicky bude mix znít jinak po vyexportování z DAW.

Třetí možnost je nastavení použité v externí přehrávači. Zpravidla bude hlasitost jiná než v DAW. A můžeme se také setkat se skrytým nastavením v podobě ekvalizace či komprese.

I když tyto problémy nemůžeme zcela vyloučit, jen málokdy se stane, že viníkem je DAW. Zde můžeme celkem důvěřovat tomu, že zvuk je exportován tak jak je upravený v DAW beze změn.

Špatná akustika v domácím nahrávacím studiu

Dalším klíčovým faktorem je akustika vašeho studia. Místnost s nedostatečnou akustickou úpravou může způsobit, že zvuk bude ve studiu znít jinak, než jaký skutečně je. Odrazy zvuku od stěn, stropu a podlahy mohou vytvářet nežádoucí rezonance a echo, což zkresluje vaše vnímání mixu.

Řešení

Jak můžeme situaci zlepšit?

Poslech na různých systémech

Vždy si poslechněte váš mix na více typech poslechových systémů. To zahrnuje studiové monitory, sluchátka, domácí reproduktory a dokonce i auto. To vám pomůže získat lepší představu o tom, jak váš mix skutečně zní.

Použití kalibračních softwarů

Existují softwary, které vám pomohou kalibrovat vaše studiové monitory a sluchátka podle akustiky vašeho studia, což zlepší přesnost vašeho poslechu. Těchto výrobků je na trhu celkem dost.

Např.

IK Multimedia – ARC Studio (TENTO PRODUKT MŮŽETE ZÍSKAT SE SLEVOU 10%) POUŽITÍM KODU: OTOMANSTUDIO NA STRÁNCE FIRMY DISK.

Sonarworks – SoundID Reference

Genelec Loudspeaker Manager

WAVES – TRACT System Calibration

Trinnov – Nova

Zlepšení akustiky studia

Věnujte pozornost akustice studia. Nemusí to být jen investice do akustických panelů, basových pastí a difuzorů, které můžou výrazně zlepšit akustiku vašeho studia. Stačí i jednoduché věci jako knihovna, pohovka nebo těžký závěs. Je tu i možnost vyrobit si akustické úpravy vlastní silou.

Použití měřících pluginů v DAW

Tyto pluginy vám umožní analyzovat a porozumět vašemu mixu na technické úrovni, což vám pomůže identifikovat a řešit problémy, které by mohly být přehlédnuty pouhým poslechem. Takové pluginy zpravidla nalezneme v každém DAW, ale je možnost je najít i zdarma na internetu. Výborný je např. Free měřák Voxengo SPAN.

Nejedná se jen o klasické měřáky spektra nebo hlasitosti.

Dnes máme k dispozici i pluginy simulující různé poslechové situace. Můj oblíbený software je např. Mixchecker. Tento software jsem recenzoval zde.

Jedná se o plugin, který simuluje určité běžné poslechové situace – např. poslech v autě, na sluchátkách, z mobilního telefonu atd. Nemusíme tedy ze studia odcházet a tento software nám dá relativně přesný pohled na to jak se mix v daných poslechových situacích změní.

Mixchecker najte na webu firmy Disk zde (TENTO PRODUKT MŮŽETE ZÍSKAT SE SLEVOU 10%) POUŽITÍM KODU: OTOMANSTUDIO NA STRÁNCE FIRMY DISK.

Kontroly mixu v mono

Poslech vašeho mixu v monu vám může pomoci odhalit problémy s fází a frekvencemi, které nejsou v stereo poslechu tak zřejmé. Sloučením prostorovosti mixu do jednoho bodu se nám některé problémy ukáží v jasnějším světle. To že v monu některá část mixu zmizí nebo naopak nepřirozeně vystoupí do popředí poukazuje na disbalanci, kterou je třeba vyřešit.

Použití referenčních nahrávek

Další skvělou technikou je poslech profesionálně smíchaných a masterovaných skladeb. Jednoduché srovnání mezi vaším mixem a profi nahrávkou vám může poskytnout cenný referenční bod. Nejde zde o doslovné napodobení referenčního mixu, takový postup by nefungoval. Můžete ale použít referenci nejen pro ujasnění si základních aspektů mixu, ale i pro kalibraci vašeho sluchu.

O dalších poslechových strategiích ve studiu se můžete dočíst více i v tomto článku.

Zkombinováním těchto technik vám umožní najít ideální vyvážení vašeho mixu i v podmínkách domácího nahrávacího studia.

Video

Proč zní MIX po vyexportování z DAW jinak?

SHARE IT:

Comments are closed.